tot herstel en verhoging van haar zeer eigen stadsschoon

Stichting Veere

Tot herstel en verhoging van haar eigen stadsschoon

Jaarverslag 2022

De hoogstamboomgaard

In januari zijn bij een hevige storm van een flink aantal bomen grote takken afgebroken en zijn er zelfs een aantal bomen omgewaaid. Dit noodzaakte ons tot de nodige opruimwerkzaamheden. André Verwijs heeft weer snoeiwerkzaamheden verricht en ons geadviseerd bij het bestellen van nieuwe bomen. Op 7 februari 2023 zijn door Boomkwekerij en Groenbedrijf de Fruittuin 25 nieuwe bomen geplant. Ook de komende jaren zullen nog bomen gerooid moeten worden en nieuwe bomen aangeplant.

Veel en leuk werk, maar ook kostbaar. Dus alle hulp is welkom!

Herplaatsing gedenksteen Kanaal door Walcheren

Op 9 september vierden wij een feestje. Op die dag was het precies 150 jaar geleden dat het kanaal door Walcheren werd geopend. Wij waren zeer verheugd dat exact 150 jaar na de opening van het Kanaal gedeputeerde Harry van der Maas en burgemeester van Veere Rob van der Zwaag de gedenksteen op zijn nieuwe fraaie plaats bij het sluizencomplex onthulden. Hannie Kool, directeur van het Zeeuws Archief, gaf in een toespraak een uitstekend inzicht in de historie en het economisch belang van het kanaal. Een uitvoerig overzicht vindt u hier.

Kanonnen bij Campveerse Toren

De twee kanonnen bij de Campveerse toren heeft de Stichting Veere in beheer gekregen van het Rijksmuseum. De affuiten van deze kanonnen zijn afgelopen jaar geschilderd. Voor wat betreft de kosten, zie financieel jaarverslag.

Vestingwallen

In het kader van het project Manoeuvres zijn in 2012 de vestingwallen toegankelijk gemaakt voor het publiek. Het was een Europees project, een samenwerking tussen verschillende vestingsteden in zuid Nederland en België. In Veere zijn de wallen opengesteld, toegankelijk gemaakt met paden en trappen. De trekbootjes zijn er gekomen en ook zijn er geschutsopstellingen gerealiseerd. De investering door de gemeente Veere is grotendeels door de Europese Unie betaald. De Stichting Menno van Coehoorn heeft geadviseerd en de Stichting Veere heeft een uitgebreide ondersteunende rol gehad. Frans van der Hooft heeft namens de Stichting Veere in de klankbordgroep geparticipeerd. Frans attendeerde ons op het slechte onderhoud door de gemeente. Wij hebben dit met een brief onder de aandacht gebracht van de gemeente. Wij schreven: nu 10 jaar verder en het onderhoud aan de toen aangelegde paden, bebording, en hekwerk laat veel te wensen over. Paden zijn volledig overgroeid, distels groeien in volledige vrijheid, uitwerpselen van dieren zijn toch wel erg overvloedig aanwezig. Kan er niet wat zorg besteed worden aan iets dat zoveel geld gekost heeft. De mogelijkheid om in een dergelijk uniek gebied te wandelen moet toch aandacht krijgen. De gemeente Veere onderkent dat het onderhoud aan de vestingwallen onder de maat is. De gemeente heeft toegezegd de toegankelijkheid en uitstraling weer op een goed niveau te brengen.

Handhaving woonbestemming Kievitenlaan

In meerdere brieven hebben wij er bij de gemeente Veere op aangedrongen de woonbestemming van het appartementencomplex Kievitenlaan te handhaven. In deze tijd van grote woningnood vinden wij het ongehoord dat speculanten de gelegenheid krijgen schaarse woningen te onttrekken aan de woonbestemming. Wij zijn blij dat de gemeente Veere geluisterd heeft naar de vele reacties van de Vereniging stadsraad Veere, bewoners, omwonenden en de Stichting Veere en het eerder genomen principebesluit om de Kievitenlaan voor recreatieve verhuur te bestemmen heeft teruggedraaid.

Stadhuisbeelden

Tijdens de restauratie van het stadhuis in 1932, zijn de zeven originele beelden wegens ernstig verval vervangen door nieuwe exemplaren, die door beeldhouwer professor L.O. (Oswald) Wenckebach (1895-1962) uit Noordwijkerhout werden gemaakt. De originele beelden werden opgeslagen in de kelder van het stadhuis, totdat in 1950 Museum De Schotse Huizen zijn deuren opende en de beelden als belangrijk cultureel erfgoed van de stad Veere een plek kregen in de huidige beeldenzaal. Daartoe werden speciale sokkels en nissen in de wanden gemaakt. Bij de laatste restauratie, tien jaar geleden, moesten de beelden vanwege de zeer slechte staat worden verwijderd. Deze beelden staan nu in de Grote Kerk. De beelden van Wenckbach waren bewust afwijkend van het origineel.

De beelden van Wenckebach hebben het veel korter volgehouden. Een verklaring zou steenkeuze, luchtvervuiling en het Polychromeren kunnen zijn. De hele stadhuis voorgevel, inclusief de beelden, waren oorspronkelijk in kleur. Dit polychromeren is hoogstwaarschijnlijk ook gedaan om de beelden en de gevel langer te behouden, je zet het natuursteen zo immers in de lijnolie.

Twee jaar geleden heeft de gemeente Veere overleg gehad met de Stadsraad Veere, de Middenstandsvereniging en de Stichting Veere over de aanpak om te komen tot nieuwe beelden voor het stadhuis. Bij restauratie of vervanging moet je je altijd afvragen naar welk moment in de geschiedenis wil je terug gaan. De wens vanuit het overleg was duidelijk: we willen terug naar de lijkende beelden van de heren en vrouwen van Veere en liefst duurzaam uitgevoerd. Deze wens is moeilijk uitvoerbaar omdat je lijkende beelden allen uit een zachte natuursteen soort kunt vervaardigen. Wanneer je voor een hardere steensoort kiest dan zullen de beelden automatisch abstracter worden. Het polychromeren (schilderen) werd niet als mogelijkheid gezien. Wij kennen de exacte kleuren niet en het effect is wellicht kitsch. Ook is nog gesuggereerd om de beelden via een 3D printer te vervaardigen. Rijksmonumentenzorg had op voorhand hier geen probleem mee. Er is gekozen voor lijkende beelden vervaardigd uit een bestendige natuursteen soort.

Oranjeplein

Veere heeft niet alleen een zeer lange, rijke historie, maar heeft daarnaast ook behoefte aan een toekomst perspectief. Er zijn plannen om het Oranjeplein deels te bebouwen. Het programma zou een kleine buurtsuper, appartementen voor senioren en liefst ook wat sociale woningen kunnen zijn.

De rol van Stichting Veere is om de eigenheid van Veere te bewaren. Bij projectontwikkeling gaat het vaak over volume, veel m2, dus hogere opbrengst.

Het zal lastig zijn om dit programma op deze historische grond (als je in Veere gaat graven kom je van alles tegen ) te realiseren. Hoogst waarschijnlijk moet je sociale woningbouw op een andere plek realiseren. Binnenkort gaat de stichting met een aantal leden van de stadsraad naar Naarden om te zien hoe nieuwbouw kan harmonieën met een historische vestingstad.

Overige zaken

Het bestuur heeft het afgelopen jaar viermaal vergaderd. Wij volgen de aangevraagde- en verleende omgevingsvergunningen en hebben overleg met de Gemeente en de Stadsraad over diverse zaken.

Tijdens de vergadering van 22 april heeft Piet-Jan Houmes afscheid genomen als bestuurslid. Wij zullen zijn kennis node missen en danken hem voor zijn inzet. Bas Vooijs heeft de functie van secretaris overgenomen.

Scroll naar boven